Ομαδικές ασκήσεις! | ΒΗΜΑ ΜΠΡΟΣΤΑ

Συνεργαστήκαμε με τους ειδικούς στη φυσιοθεραπεία Tom O'Dwyer και Δρ. Fiona Wilson για να εξετάσουμε το γιατί οι ομάδες είναι πολύ καλές για την άσκηση και την ΑΣ.

Τα μάθατε τα νέα; Η άσκηση σάς κάνει καλό. Το Βήμα Μπροστά υποθέτει ότι δε σας προκαλεί και κανένα σοκ αυτή η είδηση, καθώς βομβαρδιζόμαστε συνεχώς με τα οφέλη της άσκησης. Η τακτική ατομική άσκηση βοηθά πραγματικά με τα συμπτώματα της ΑΣ1,2, αλλά γνωρίζατε ότι η ομαδική άσκηση μπορεί να είναι ακόμα καλύτερη;

 

Δεν αφορά μόνο την πλάτη σας

Έχει αποδειχθεί ότι η ατομική άσκηση στο σπίτι βοηθά στην άμβλυνση πολλών πτυχών της ΑΣ – και δεν εννοούμε μόνο των σωματικών.1,2 Αυτό το είδος οικιακής άσκησης βοηθά τόσο με τα ψυχολογικά συμπτώματα της ΑΣ όσο και με τα σωματικά.3,4 Ορισμένοι φτάνουν στο σημείο να ισχυριστούν ότι εξυψώνει το πνεύμα και αποκαθιστά τη συναισθηματική ισορροπία.5 Η ατομική άσκηση βοηθά και σε άλλες μετρήσεις της ποιότητας ζωής, όπως ο ύπνος και η ζωτικότητα4 – όμως, μπορεί η ομαδική άσκηση να πάει ένα βήμα παραπέρα;

 

Η ισχύς των πολλών

Όσον αφορά την άσκηση στην ΑΣ, φαίνεται ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, τα πολλά άτομα είναι καλύτερα από το ένα. Η έρευνα διαπίστωσε ότι η ομαδική άσκηση είναι καλύτερη στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και της κίνησης της σπονδυλικής στήλης, σε σύγκριση με την ατομική άσκηση· δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμα οι διαφορές στην ενεργότητα της νόσου.1,2 Όλα αυτά ακούγονται πολλά υποσχόμενα, αλλά με ποιον τρόπο μπορεί η ομαδική άσκηση να οδηγήσει πραγματικά σε καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ατομική άσκηση;

 

Τα παραφουσκώνουμε τα πράγματα;

Οι ομαδικά ασκούμενοι στις παραπάνω μελέτες επιβλέπονταν από επαγγελματίες της υγείας, έτσι μπορούμε να είμαστε πιο σίγουροι για την ποιότητα και τη διάρκεια της άσκησης που έκαναν στην πραγματικότητα. Κάποιος κυνικά σκεπτόμενος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι οι ασκούμενοι στο σπίτι απλά προσποιούνταν ότι έκαναν τις ασκήσεις που έλεγαν ότι έκαναν. Με άλλα λόγια, είδαν λιγότερο όφελος από την άσκησή τους επειδή απλά έκαναν λιγότερη άσκηση.

Εάν εξετάσουμε το πράγμα από μια άλλη σκοπιά, η κοινωνική πτυχή της ομαδικής άσκησης ήταν το στοιχείο που έκανε τη διαφορά, καθώς προσφέρει οφέλη που η ατομική άσκηση δεν παρέχει.6

«Ένα βασικό συστατικό κάθε επιτυχημένου προγράμματος άσκησης είναι η παρακίνηση· δεν έχουν όλοι το εσωτερικό κίνητρο να ασκηθούν μόνοι τους.»

 

Οι ενδορφίνες δρουν ενισχυτικά

Η σωματική δραστηριότητα διεγείρει την έκλυση ενδορφινών, οι οποίες είναι τα «αυτοδημιούργητα» παυσίπονα του οργανισμού. Οι ενδορφίνες που εκλύονται μέσω της άσκησης συσχετίζονται με αυξημένη ανοχή στον πόνο6, βελτιωμένο έλεγχο της όρεξης7 και μειωμένο άγχος.8 Τα οφέλη αυτά προκύπτουν ανεξάρτητα εάν κάποιος ασκείται μόνος του ή σε ομάδα. Κάποιοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι, επειδή είμαστε κοινωνικά όντα, η συμμετοχή σε ομαδική άσκηση οδηγεί σε μεγαλύτερη έκλυση ενδορφινών σε σχέση με την ατομική άσκηση6 - αυτό είναι ένα θέμα που χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση.

 

Συνεχίστε δυνατά!

Ένα βασικό συστατικό κάθε επιτυχημένου προγράμματος άσκησης είναι η παρακίνηση· δεν έχουν όλοι το εσωτερικό κίνητρο να ασκηθούν μόνοι τους. Για πολλούς ανθρώπους, η συμμετοχή σε μια ομάδα κάνει ευκολότερη τη διατήρηση του κινήτρου5· έχετε περισσότερες πιθανότητες να συνεχίσετε να ασκείστε εάν δεν είναι κάτι που το κάνετε μόνος/η.9 Το να πηγαίνετε τακτικά σε ένα τμήμα άσκησης είναι αναμφίβολα πολύ πιο δύσκολο από το να πηγαίνετε στην άκρη του κρεβατιού για λίγη γυμναστική. Όταν, όμως, δεσμευτείτε να πηγαίνετε, γνωρίσετε τους ανθρώπους εκεί και, κυρίως, αρχίσετε να νιώθετε τα οφέλη, μετά θα είναι δυσκολότερο το να μην πηγαίνετε. 

Η επιλογή ενός τύπου άσκησης που σας αρέσει και σας ενδιαφέρει, κάτι που θέλετε να κάνετε, βοηθά σίγουρα στην παρακίνησή σας. Εάν η σκέψη της παραδοσιακής άσκησης, όπως το τρέξιμο και το γυμναστήριο, δεν σας φαίνεται ελκυστική, υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι η κολύμβηση, η αεροβική ή το πιλάτες10,11 έχουν επίσης οφέλη υγείας για τους πάσχοντες από ΑΣ.

Το θέμα είναι να βρείτε κάτι που λειτουργεί για εσάς. Η συλλογική σοφία των ομάδων μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε νέες στρατηγικές για ασφαλή και αποτελεσματική άσκηση.

Αυτό το άρθρο συντάχθηκε από τους Tom O’Dwyer και Δρ. Fiona Wilson, τακτικούς συνεργάτες του Βήμα Μπροστά.gr. Το Βήμα Μπροστάείναι ένας κοινωνικός ιστότοπος που βοηθά ολόκληρη την κοινότητα της ΑΣ να: Ενημερώνεται. Μοιράζεται. Εμπνέει. Συζητάει.

 

Βιβλιογραφία- Παραπομπές

1. Dagafinrud H et al. Cochrane Database Syst Rev 2008 Jan 23; (1): CD002882.
2. O’Dwyer T et al. Rheumatology Int 2014; 34: 887–902.
3. Lim HJ et al. Rheumatol Int 2005; 25:225–229.
4. Durmus D et al. Rheumatol Int 2009; 29:673–677.
5. O’Dwyer T et al. J Phys Act Health 2015 Oct 28 [Epub ahead of print].
6. Cohen EE et al. Biol Lett 2010; 6:106–108.
7.  McArdle et al. (2015) Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance (8th Edition) Lippincott Williams & Wilkins.
8. Boecker H et. al. Cereb Cortex. 2008 ;18: 2523-31
9. Hidding A et al. Arthritis Care Res 1994; 7:90–96.
10. Karapolat H et al. Eur J Phys Rehabil Med 2009; 45:449–457.
11. Roşu MO et al. Rheumatol Int 2014; 34:367–372.

 

GR1904990449_VIM_WEB001_APR_2019

Η ιστορία τoυ Peter

Κάνοντας την ΑΣ μια ορατή ασθένεια

Γνώρισε την Fiona και τον Tom

author

Dra Fiona Wilson

Φυσικοθεραπεύτρια

author

Tom O'Dwyer

Φυσικοθεραπευτής


Η Δρ. Fiona Wilson είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Trinity College του Δουβλίνου και πιστοποιημένη φυσιοθεραπεύτρια, με πάνω από 25 χρόνια κλινικής και ερευνητικής εμπειρίας. Εργάζεται με τον Tom O'Dwyer. Μεταξύ μιας σειράς κοινών ερευνητικών δραστηριοτήτων, διερευνούν από κοινού τις θετικές επιδράσεις της φυσιοθεραπείας στα άτομα με ΑΣ.

Ο Δρ. Tom O'Dwyer είναι φυσιοθεραπευτής με διεθνή εμπειρία κα εργάζεται σε ένα μεγάλο πανεπιστημιακό νοσοκομείο στο Δουβλίνο. Πρόσφατα ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στη Φυσιοθεραπεία με θέμα «Σωματική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση στους ενήλικες με αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα» (Physical Activity and Physical Fitness in Adults with Ankylosing Spondylitis).

Γνώρισε και άλλους ειδικούς

ΒΡΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

Ομάδες υποστήριξης ασθενών μπορούν να σταθούν δίπλα σου όταν είσαι με καλή διάθεση και να σε υποστηρίξουν εάν η διάθεσή σου δεν είναι καλή. Είναι επίσης ένας εξαιρετικός τρόπος να λάβεις πρακτικές συμβουλές για το πως να ζεις με την ΑΣ.

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >