Δεν τεντώνουμε απλά τα πόδια σας

Μιλήστε μας για τη φυσιοθεραπεία, για τους ανθρώπους που δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτό που κάνετε.

Για να το θέσω πολύ απλά, οι φυσιοθεραπευτές είναι ειδικοί της ανθρώπινης κίνησης, της άσκησης και της σωματικής δραστηριότητας. Η φυσιοθεραπεία είναι η επιστήμη της επαναφοράς της κίνησης και της λειτουργικότητας στα σώματα ανθρώπων που την έχουν στερηθεί για οποιονδήποτε λόγο.1

Μερικές φορές, η φυσιοθεραπεία βοηθά στην αποκατάσταση της λειτουργικότητας ενός χεριού ή ενός ποδιού έπειτα από έναν τραυματισμό - όπως ένα διάστρεμμα αστραγάλου από τα σπορ ή ένα κάταγμα έπειτα από ένα ατύχημα. Άλλες φορές, η φυσιοθεραπεία βοηθά στην αντιμετώπιση πιο μακροχρόνιων παθήσεων όπως η πολλαπλή σκλήρυνση, η οστεοπόρωση, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και, φυσικά, η ΑΣ.

 

Οπότε, η φυσιοθεραπεία μπορεί να είναι χρήσιμη για τους ανθρώπους με ΑΣ;

Εννοείται πως ναι. Βασικά, υπάρχει συμφωνία μεταξύ των ειδικών διεθνώς ότι η φυσιοθεραπεία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για τη διαχείριση της ΑΣ.2 Για ορισμένους, η φυσιοθεραπεία βοηθά στη μείωση του πόνου και την αύξηση της κινητικότητας στη μέση και τη σπονδυλική στήλη. Παρότι η φυσιοθεραπεία από μόνη της δε σταματά την εξέλιξη της ΑΣ, μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά σε άλλους τύπους ιατρικών θεραπειών, όπως π.χ. τα φάρμακα, για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της πάθησης και τη μεγιστοποίηση της λειτουργικότητας. Ο συνδυασμός άσκησης και φαρμακευτικών αγωγών μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερες εκβάσεις από την απλή άσκηση ή την απλή λήψη φαρμάκων.3

Στην αρχική επίσκεψη, ο φυσιοθεραπευτής θα προχωρήσει σε μια αναλυτική αξιολόγηση, η οποία επιτρέπει την εξατομίκευση της θεραπείας για τον κάθε ασθενή. Ένα πρόγραμμα φυσιοθεραπείας για την ΑΣ μπορεί να περιλαμβάνει μια γκάμα θεραπευτικών ασκήσεων - για παράδειγμα, ασκήσεις εύρους κίνησης και διατάσεων που στοχεύουν στην κίνηση γύρω από τη σπονδυλική στήλη και τον αυχένα. Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης, επαναφορά της σωστής στάσης του σώματος και αερόβια άσκηση όπως η κολύμβηση ή η ποδηλασία. Οι πρακτικές συμβουλές και η ενημέρωση είναι επίσης σημαντικά στοιχεία της υπηρεσίας της φυσιοθεραπείας.

«Η φυσιοθεραπεία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για τη διαχείριση της ΑΣ.»

 

Γίνονται αρκετές έρευνες που να υποστηρίζουν αυτόν τον ισχυρισμό;

Βλέπουμε πολλούς πάσχοντες από ΑΣ στην κλινική μας που είναι πολύ θετικοί όσον αφορά τις εμπειρίες τους. Και επίσης, εμφανίζονται ολοένα και περισσότερα ερευνητικά στοιχεία για το θέμα αυτό.4,5 Το σημαντικότερο είναι ότι δεν έχουν αναφερθεί επιβλαβείς επιδράσεις της φυσιοθεραπείας. Αντιθέτως, υπάρχει ένα εύρος δυνητικών οφελών. Κάποια από αυτά είναι η μείωση του πόνου και της δυσκαμψίας, η βελτίωση της κίνησης στη σπονδυλική στήλη και τον αυχένα, και η χαμηλότερη αναφερόμενη ενεργότητα της νόσου.4

Τα δυνητικά οφέλη της φυσιοθεραπείας εκτείνονται πέρα από τις σωματικές βελτιώσεις.4 Οι άνθρωποι με ΑΣ συχνά μας λένε ότι, με την τακτική άσκηση, βελτιώνεται η ψυχική τους υγεία, κοιμούνται καλύτερα και νιώθουν λιγότερη κόπωση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Νιώθουν καλά από την άσκηση και αυτό μεταφέρεται και στις υπόλοιπες πτυχές της ζωής τους, όπως η εργασία ή ο χρόνος με την οικογένειά τους.

Η άσκηση υπό την επίβλεψη ενός φυσιοθεραπευτή, ή στο πλαίσιο μιας ομάδας άσκησης με σκοπό τη φυσιοθεραπεία, μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ατομική άσκηση.4,5

 

Γιατί δεν χρησιμοποιείται πιο συχνά η φυσιοθεραπεία;

Ο ρόλος που παίζει η φυσιοθεραπεία στη θεραπεία σας εξαρτάται από το σύστημα περίθαλψης της χώρας σας και τις συμβουλές που σας δίνει ο γιατρός σας. Ομάδες εργασίας για την ΑΣ, τόσο από την Ευρώπη όσο και από τη Βόρεια Αμερική, έχουν δημοσιεύσει διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες οι οποίες, στο πλαίσιο μιας σειράς συστάσεων, συνιστούν ανεπιφύλακτα τη χρήση φυσιοθεραπείας υπό επίβλεψη για τους ανθρώπους με ενεργή ΑΣ.2,6

 

Και εάν θέλω να κάνω φυσιοθεραπεία;

Η φυσιοθεραπεία μπορεί πραγματικά να βοηθήσει στη διαχείριση της ΑΣ. Ωστόσο, απαιτούνται ισχυρή ατομική δέσμευση και επένδυση χρόνου - και χρημάτων, σε ορισμένες περιπτώσεις. Μιλήστε στο γιατρό σας σχετικά με την καταλληλότητα και τη διαθεσιμότητα της φυσιοθεραπείας ως επιλογής για την περίπτωσή σας στη χώρα σας.

Αυτό το άρθρο συντάχθηκε από τους Tom O’Dwyer και Δρ. Fiona Wilson, με τη βοήθεια των τακτικών ειδικών συνεργατών του Βήμα Μπροστά..gr Το Βήμα Μπροστά είναι ένας κοινωνικός ιστότοπος που βοηθά ολόκληρη την κοινότητα της ΑΣ να: Ενημερώνεται. Μοιράζεται. Εμπνέει. Συζητάει..

 

Βιβλιογραφεία- Παραπομπές

1. World Confederation for Physical Therapy, 2011. “Policy Statement: Description of physical therapy”. Available at http://www.wcpt.org/policy/ps-descriptionPT
2. Braun J et al. Ann Rheum Dis 2011; 70:896-904.
3. Millner et al. Semin Arthritis Rheum 2016; 45:411-427
4. O’Dwyer T el al. Rheumatol Int 2014;34:887-902.
5. Dagfinrud H et al. Cochrane Database of Syst Rev 2008; CD002822.
6. Ward MM et al. Arthritis Rheumatol 2015 Sep 24: doi 10.1002/art.39298. [Epub ahead of print].

 

GR1904990449_VIM_WEB001_APR_2019

Ύπνος και ΑΣ. Στείλε για ύπνο την αϋπνία που σου προκαλεί ο πόνος.

Δεν είμαι ένοχος

Γνώρισε την Fiona και τον Tom

author

Dra Fiona Wilson

Φυσικοθεραπεύτρια

author

Tom O'Dwyer

Φυσικοθεραπευτής


Η Δρ. Fiona Wilson είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Trinity College του Δουβλίνου και πιστοποιημένη φυσιοθεραπεύτρια, με πάνω από 25 χρόνια κλινικής και ερευνητικής εμπειρίας. Εργάζεται με τον Tom O'Dwyer. Μεταξύ μιας σειράς κοινών ερευνητικών δραστηριοτήτων, διερευνούν από κοινού τις θετικές επιδράσεις της φυσιοθεραπείας στα άτομα με ΑΣ.

Ο Δρ. Tom O'Dwyer είναι φυσιοθεραπευτής με διεθνή εμπειρία κα εργάζεται σε ένα μεγάλο πανεπιστημιακό νοσοκομείο στο Δουβλίνο. Πρόσφατα ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στη Φυσιοθεραπεία με θέμα «Σωματική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση στους ενήλικες με αγκυλοποιητική σπονδυλίτιδα» (Physical Activity and Physical Fitness in Adults with Ankylosing Spondylitis).

Γνώρισε και άλλους ειδικούς

ΒΡΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

Ομάδες υποστήριξης ασθενών μπορούν να σταθούν δίπλα σου όταν είσαι με καλή διάθεση και να σε υποστηρίξουν εάν η διάθεσή σου δεν είναι καλή. Είναι επίσης ένας εξαιρετικός τρόπος να λάβεις πρακτικές συμβουλές για το πως να ζεις με την ΑΣ.

ΜΑΘΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >